PLAN DZIAŁAŃ W RAMACH –SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIENA ROK SZKOLNY 2014/2015
Problem priorytetowy: kontynuowanie działań z edukacji prozdrowotnej i rozszerzenie ich rodziców i dzieci.
Cel: podniesienie świadomości środowiska przedszkolnego w zakresie zdrowego stylu życia
1.Zorganizowanie zajęć na terenie placówki propagujących zdrowe nawyki żywieniowe.
|
JESIEŃ
-,Święto marchewki” oraz ,,Zielonego Jabłka”- samodzielne przygotowanie i degustacja soków
– ,,Kompoty z jesiennych owoców”
|
GR III
Marzena Adamska Ewa Czech GR V Barbara Zdankiewicz Anna Maculewicz-
|
ZIMA
,,Zdrowe herbatki”- przygotowanie rozgrzewających herbatek z imbirem, cytryną, malinami
,,Pyszne ciasteczka”- przygotowanie ciastek z musli i suszonych owoców
|
GR I
Danuta Matecka
GR V Barbara Zdankiewicz Anna Maculewicz- |
|
WIOSNA
,,Wiosenna kanapka” – samodzielne przygotowanie i degustacja kanapek z pierwszych wiosennych warzyw”
|
GR II
Natalia Turów Beata Owczarzak |
|
LATO
,, Sałatka owocowa” – przygotowanie i degustacja sałatki
|
Gr IV
Anna Masłowska Agnieszka Fedyniuk
|
|
Kółko kulinarne |
Danuta Matecka
|
|
2.Propagowanie zdrowych nawyków żywieniowych wśród rodziców i dzieci
.
|
– warsztaty kulinarne dla rodziców i dzieci | Nauczyciele wszystkich grup |
– zamieszczanie przepisów kulinarnych w gazetce przedszkolnej ,,Nowinki Krasnala Hałabały”
|
Marzena Adamska Natalia Turów
|
|
3.Stwarzanie warunków do rozwoju sprawności fizycznej dzieci poprzez następujące zadania:
|
W zdrowym ciele zdrowy duch” :
ü organizowanie zabaw i gier sportowych w ogrodzie przedszkolnym; ü treningi piłki nożnej w hali AWF ü organizowanie zabaw ruchowych, terenowych badawczych w ogrodzie przedszkolnym; comiesięczne zabawy ruchowe z rodzicami i dziećmi „Ćwiczmy razem „- dobra praktyka w przedszkolu ü ćwiczeń porannych i gimnastycznych; |
Nauczycielki wszystkich grup
Ewa Czech Marzena Adamska |
4.Kształtowanie zamiłowania do pieszych wycieczek i sportu jako źródła zdrowia i radości.
|
Wstąpienie do Klubu ,,Nasza Chata” i aktywny udział rodziców i dzieci
|
Nauczycielki poszczególnych grup |
5.Kształtowanie postaw sprzyjających zachowaniu zdrowia poprzez udział w różnych programach i projektach
|
Kontynuacja programów: ,,Akademia Zdrowego Przedszkolaka” ,,Mamo, tato wolę wodę” ,,Przyjaciele Zippiego” Kontynuacja projektów: ,,Mały Ornitolog” ,,Drzewo” |
Nauczycielki poszczególnych grup |
Od wielu lat nasza placówka bardzo aktywnie realizuje treści edukacji ekologicznej, mając na celu kształtowanie wśród dzieci i ich rodziców właściwych postaw wobec środowiska. Trudno jest jednak uczyć przyrody tylko i wyłącznie za pomocą książek czy eksponatów w sali przedszkolnej. Pokazywanie roślin czy zwierząt na rysunku, czy nawet na filmie nie zawsze wystarcza. O wiele większe walory edukacyjne, a jednocześnie wychowawcze mają zajęcia w terenie. Dziecko najlepiej poznaje przyrodę poprzez działanie, pracę czy też doświadczenie. Odkrywając samodzielnie tajemnice przyrody gromadzi nowe doświadczenia i angażuje się emocjonalnie.
W ten sposób powstał projekt założenia ogrodu cztery pory roku oraz szczegółowy harmonogram działań zmierzających do jego wykonania. Pragniemy stworzyć dzieciom miejsce, gdzie codziennie będą mogły usiąść lub pobiegać w cieniu drzew, posłuchać śpiewu ptaków lub bzyczenia owadów, zachwycić się zapachem kwiatów. Ogrodowe zajęcia dla dzieci będą lekcją przyrody-pielęgnacja upraw pomoże też nauczyć ich odpowiedzialności.
Nasze działania rozpoczęliśmy od rozpoznawania i nazywania drzew i krzewów już będących na terenie naszego placu przedszkolnego. Niezbędne do wykonania tego zadania były: atlasy przyrody, lupy oraz wnikliwa obserwacja dzieci.
Następnie dnia 10.10.2013 w ramach obchodów Dnia Drzewa w naszym przedszkolu rozpoczęliśmy tworzenie naszego ogrodu na cztery pory roku- grupa IV – sadziła wrzosy, grupa V- iglaki, grupa I wiosenne kwiaty. Ten dzień był także ważnym wydarzeniem w życiu przedszkola, ponieważ odbyła się uroczysta Inauguracja Koła LOP. Wszystkie dzieci złożyły uroczystą przysięgę ,,Przyjaciela Przyrody” oraz otrzymały legitymację członkowską klubu.
Ponadto w ramach współpracy z gorzowską uczelnią AWF od października regularnie uczęszczamy na treningi piłki nożnej, gdzie dzieci mają okazję w pełni zaspokoić swoje potrzeby w zakresie aktywności ruchowej. Głównym celem zajęć jest opanowanie podstawowych umiejętności z piłki nożnej z zakresu techniki oraz wdrożenie do rywalizacji sportowej w duchu „fair-play”.
Swoją sprawność fizyczną dzieci rozwijają również poprzez zajęcia ruchowe prowadzone przez studentów AWF w naszym przedszkolu.
PLAN DZIAŁAŃ W RAMACH PROGRAMU – PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE NA ROK SZKOLNY 2013/2014
Problem priorytetowy: uwrażliwienie na środowisko
Cel: zagospodarowanie przestrzeni wokół przedszkola, stworzenie ogrodu na wzór ogrodu naturalnego, tak aby umożliwił życie różnorodnym gatunkom roślin i zwierząt.
Zadania/działania | Termin wykonania | Osoby odpowiedzialne | ||
1.Ogłoszenie konkursu plastycznego na najciekawszy projekt pt: ,,Mój wymarzony ogród przedszkolny” |
X |
Koordynator ds. promocji
Ewa Czech |
||
2. Rozbudzanie wnikliwej obserwacji przyrody- poprzez wykonanie inwentarzu w ogrodzie przedszkolnym- rozpoznawanie i nazywanie już występujących drzew i krzewów, przeliczanie ich.
|
X |
Nauczyciele grup |
||
2.Zorganziowanie spotkania na terenie placówki z ekologiem w celu- poznania sposobów pomocy zwierzętom już żyjącym w naszym ogrodzie np. jeżom.
Realizacja projektu ,,Drzewo” |
X/XI
Cały rok |
Koordynator ds. promocji |
||
3. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta-Budowanie karmników dla ptaków i umieszenie ich w wyznaczonym miejscu w ogrodzie.
Systematyczne dokarmianie ptaków w okresie zimowym oraz ich obserwacja. Realizacja projektu ,,Mały ornitolog” |
XI-III
Cały rok |
Nauczyciele grup |
||
4. Wprowadzenie dziecka w świat przyrody – rozbudzanie potrzeby poznawania otaczającego świata i uwrażliwianie na jego piękno – urządzenie na terenie przedszkola ogrodu na cztery pory roku we współpracy z rodzicami- opieka grup, prace pielęgnacyjne, obserwacje:
ü Jesień- wrzosowisko ü Zima-iglaki ü Wiosna- krokusy, tulipany ü Lato- zioła, astry |
Cały rok |
Nauczyciele grup |
||
5.Wykonywanie bieżących prac w ogrodzie: prace porządkowe, grabienie, wysiew i sadzenie roślin. Obserwowanie roślin podczas wzrostu i kwitnienia oraz ich pielęgnacja. |
Cały rok |
Nauczyciele grup | ||
6.Stwarzanie sytuacji dydaktycznych pozwalających dzieciom przyswoić i utrwalić wiedzę na temat:
ü Narzędzi wykorzystywanych w ogrodzie; ü Wybranych gatunków: roślin i owadów i ptaków ü Znaczenia uprawianych roślin przez człowieka
|
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
||
7.Realizacja projektu ,,Zdrowy Przedszkolak”- Zboża zjadamy, energię z nich mamy”
|
Cały rok szkolny | Nauczyciele grup | ||
8. Wstąpienie do gorzowskiego koła LOP | IX | Beata Owczarzak |