Działania w latach 2013-2015 w ramach programu „Szkoła promująca zdrowie”

PLAN DZIAŁAŃ W RAMACH –SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIENA ROK SZKOLNY 2014/2015

 

 

Problem priorytetowy: kontynuowanie działań z edukacji prozdrowotnej i rozszerzenie ich rodziców i dzieci.

Cel: podniesienie świadomości środowiska przedszkolnego w zakresie zdrowego stylu życia

 

1.Zorganizowanie zajęć na terenie placówki propagujących zdrowe nawyki żywieniowe.

 

JESIEŃ

-,Święto marchewki” oraz ,,Zielonego Jabłka”- samodzielne przygotowanie i degustacja soków

 

– ,,Kompoty z jesiennych owoców”

 

 

GR III

 

Marzena Adamska

Ewa Czech

GR V

Barbara Zdankiewicz

Anna Maculewicz-
Chłopecka

 

ZIMA

,,Zdrowe herbatki”- przygotowanie rozgrzewających herbatek z imbirem, cytryną, malinami

 

,,Pyszne ciasteczka”- przygotowanie ciastek z musli i suszonych owoców

 

 GR I

 

Danuta Matecka

 

 

 

GR V

Barbara Zdankiewicz

Anna Maculewicz-
Chłopecka

WIOSNA

,,Wiosenna kanapka” – samodzielne przygotowanie i degustacja kanapek z pierwszych wiosennych warzyw”

 

GR  II

 

Natalia Turów

Beata Owczarzak

LATO

,, Sałatka owocowa” – przygotowanie i degustacja sałatki

 

Gr IV

 

Anna Masłowska

Agnieszka Fedyniuk

 

 

Kółko kulinarne

 

Danuta Matecka
Anna Masłowska

 

 

2.Propagowanie zdrowych nawyków żywieniowych wśród rodziców i dzieci

 

.

 

– warsztaty kulinarne dla rodziców i dzieci Nauczyciele wszystkich grup
– zamieszczanie przepisów kulinarnych w gazetce przedszkolnej ,,Nowinki Krasnala Hałabały”

 

 

 

Marzena Adamska

Natalia Turów

 

3.Stwarzanie warunków do rozwoju sprawności fizycznej dzieci poprzez następujące zadania:

 

 

W zdrowym ciele zdrowy duch” :

ü  organizowanie zabaw i gier sportowych w ogrodzie przedszkolnym;

ü  treningi piłki nożnej w hali AWF

ü  organizowanie zabaw ruchowych, terenowych badawczych w ogrodzie przedszkolnym;

comiesięczne zabawy ruchowe z rodzicami i dziećmi „Ćwiczmy razem „- dobra praktyka w przedszkolu

ü   ćwiczeń porannych i gimnastycznych;

 

 

 

 

 

 

Nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

Ewa Czech

Marzena Adamska

4.Kształtowanie zamiłowania do pieszych wycieczek i sportu jako źródła zdrowia i radości.

 

 

 

Wstąpienie do Klubu ,,Nasza Chata” i aktywny udział rodziców i dzieci

 

 

Nauczycielki poszczególnych grup

 

5.Kształtowanie postaw sprzyjających zachowaniu zdrowia poprzez udział w różnych programach i projektach

 

 

Kontynuacja programów:

,,Akademia Zdrowego Przedszkolaka”

,,Mamo, tato wolę wodę”

,,Przyjaciele Zippiego”

Kontynuacja projektów:

,,Mały Ornitolog”

,,Drzewo”

 

Nauczycielki poszczególnych grup

 

Od wielu lat nasza placówka bardzo aktywnie realizuje treści edukacji ekologicznej, mając na celu kształtowanie wśród dzieci i ich rodziców właściwych postaw wobec środowiska. Trudno jest jednak uczyć przyrody tylko i wyłącznie za pomocą książek czy eksponatów w sali przedszkolnej. Pokazywanie roślin czy zwierząt na rysunku, czy nawet na filmie nie zawsze wystarcza. O wiele większe walory edukacyjne, a jednocześnie wychowawcze mają zajęcia w terenie. Dziecko najlepiej poznaje przyrodę poprzez działanie, pracę czy też doświadczenie. Odkrywając samodzielnie tajemnice przyrody gromadzi nowe doświadczenia i angażuje się emocjonalnie.

W ten sposób powstał projekt założenia ogrodu cztery pory roku oraz szczegółowy harmonogram działań zmierzających do jego wykonania. Pragniemy stworzyć dzieciom miejsce, gdzie codziennie będą mogły usiąść lub pobiegać w cieniu drzew, posłuchać śpiewu ptaków lub bzyczenia owadów, zachwycić się zapachem kwiatów. Ogrodowe zajęcia dla dzieci będą lekcją przyrody-pielęgnacja upraw pomoże też nauczyć ich odpowiedzialności.

Nasze działania rozpoczęliśmy od rozpoznawania i nazywania drzew i krzewów już będących na terenie naszego placu przedszkolnego. Niezbędne do wykonania tego zadania były: atlasy przyrody, lupy oraz wnikliwa obserwacja dzieci.

Następnie dnia 10.10.2013 w ramach obchodów Dnia Drzewa w naszym przedszkolu rozpoczęliśmy tworzenie naszego ogrodu na cztery pory roku- grupa IV – sadziła wrzosy, grupa V- iglaki, grupa I wiosenne kwiaty. Ten dzień był także ważnym wydarzeniem w życiu przedszkola, ponieważ odbyła się uroczysta Inauguracja Koła LOP. Wszystkie dzieci złożyły uroczystą przysięgę ,,Przyjaciela Przyrody” oraz otrzymały legitymację członkowską klubu.

Ponadto w ramach współpracy z gorzowską uczelnią AWF od października  regularnie uczęszczamy na treningi piłki nożnej, gdzie dzieci  mają okazję w pełni zaspokoić swoje potrzeby w zakresie aktywności ruchowej. Głównym celem zajęć jest opanowanie podstawowych umiejętności z piłki nożnej z zakresu techniki  oraz wdrożenie do rywalizacji sportowej w duchu „fair-play”.

Swoją sprawność fizyczną dzieci  rozwijają również poprzez zajęcia ruchowe prowadzone przez studentów AWF w naszym przedszkolu.

PLAN DZIAŁAŃ W RAMACH PROGRAMU – PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE NA ROK SZKOLNY 2013/2014

Problem priorytetowy: uwrażliwienie  na środowisko

Cel: zagospodarowanie przestrzeni wokół  przedszkola, stworzenie ogrodu na wzór ogrodu naturalnego, tak aby umożliwił życie różnorodnym gatunkom roślin i zwierząt.

 

 

 

Zadania/działania Termin wykonania Osoby odpowiedzialne
1.Ogłoszenie konkursu plastycznego na najciekawszy projekt pt: ,,Mój wymarzony ogród przedszkolny”  

X

Koordynator ds. promocji

Ewa Czech

2. Rozbudzanie wnikliwej obserwacji przyrody- poprzez wykonanie inwentarzu w ogrodzie przedszkolnym- rozpoznawanie i nazywanie już występujących drzew i krzewów, przeliczanie ich.

 

 

X

 

Nauczyciele grup

2.Zorganziowanie spotkania na terenie placówki z ekologiem w celu- poznania sposobów pomocy zwierzętom już żyjącym w naszym ogrodzie  np. jeżom.

Realizacja projektu ,,Drzewo”

 

X/XI

 

Cały rok

 

Koordynator ds. promocji

3. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta-Budowanie karmników dla ptaków i umieszenie ich w wyznaczonym miejscu w ogrodzie.

Systematyczne dokarmianie ptaków w okresie zimowym oraz ich obserwacja.

Realizacja projektu ,,Mały ornitolog”

 

XI-III

 

 

Cały rok

 

 

Nauczyciele grup

4. Wprowadzenie dziecka w świat przyrody – rozbudzanie potrzeby poznawania otaczającego świata i uwrażliwianie na jego piękno – urządzenie na terenie przedszkola  ogrodu na cztery pory roku we współpracy z rodzicami- opieka grup, prace pielęgnacyjne, obserwacje:

ü  Jesień- wrzosowisko

ü  Zima-iglaki

ü  Wiosna- krokusy, tulipany

ü  Lato- zioła, astry

 

 

Cały rok

 

 

Nauczyciele grup

5.Wykonywanie bieżących prac w ogrodzie: prace porządkowe, grabienie, wysiew i sadzenie roślin. Obserwowanie roślin podczas wzrostu i kwitnienia oraz ich pielęgnacja.  

Cały rok

Nauczyciele grup
6.Stwarzanie sytuacji dydaktycznych pozwalających dzieciom przyswoić i utrwalić wiedzę na temat:

ü  Narzędzi wykorzystywanych w ogrodzie;

ü  Wybranych gatunków: roślin i owadów i ptaków

ü  Znaczenia uprawianych roślin przez człowieka

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

Nauczyciele grup

7.Realizacja projektu ,,Zdrowy Przedszkolak”- Zboża zjadamy, energię z nich mamy”

 

Cały rok szkolny Nauczyciele grup
8. Wstąpienie do gorzowskiego koła LOP IX   Beata Owczarzak