Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Eko Ludek”

ROJEKT REALIZOWANY W ROKU SZKOLNYM 2021/2022 w GRUPIE IV – JEŻYKI – 5-LATKI

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Eko Ludek”

Projekt jest zwróceniem uwagi na potrzebę budowania świadomości obowiązku dbania o środowisko w jakim żyjemy. Kształtowanie właściwej postawy należy rozpocząć od najmłodszych lat, bowiem świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie czy młodości, kiedy jest wrażliwy na wszystko co go otacza.

Autorami i koordynatorem projektu są:
Magdalena Wiśniewska – Oppenauer
Katarzyna Kędrak
Marek Gwóźdź

Cele:

  • przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku,
  • poznanie znaczenia czystego powietrza dla zdrowia roślin, zwierząt i ludzi,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wszelkie zmiany w środowisku, których sprawcą jest człowiek,
  • uświadomienie dzieciom problemu opakowań i świadomego ich wyboru,
  • zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami i zadaniami ochrony roślin i zwierząt,
  • rozwijanie u dzieci zainteresowania źródłem pochodzenia żywności i umiejętności wyboru (wspólnie z rodzicami) zdrowej żywności,
  • przyzwyczajanie do oszczędzania bogactw ziemi, wyrabianie przekonania, że surowce naturalne trzeba oszczędzać, zbierać surowce wtórne,
  • rozumienie znaczenia energii słonecznej i jej wpływu na rozwój roślin, energii elektrycznej w życiu człowieka, dostrzeganie sposobów jej oszczędzania w codziennym życiu,
  • przyzwyczajanie dzieci do ładu i porządku w swoim najbliższym środowisku,
  • rozwijanie zainteresowań dzieci ruchem ekologicznym na świecie, rozumienie, że podobne działania na rzecz ochrony środowiska podejmują dzieci i dorośli na całym świecie,
  • zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony przyrody miejskiej (skwery, drzewa, parki, ptaki, owady),
  • rozwijanie postawy współodpowiedzialności za obiekty przedszkolne,
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej (ład, porządek w najbliższym otoczeniu),
  • stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych występujących w różnych porach roku,
  • kształtowanie postaw twórczych w kontaktach z przyrodą,
  • rozwijanie u dzieci wrażliwości na piękno przyrody.
Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego oraz Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego dla Szkoły Podstawowej