Załącznik nr 1 do Uchwały nr 8/ 2022 Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego nr 3 w Gorzowie Wlkp. z dnia 30.08.2022 r.
STATUT
Przedszkola Miejskiego nr 3
-
Krasnala Hałabały
w Gorzowie Wlkp.
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
- 1.
Niniejszy statut został uchwalony w szczególności na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz.1082 ze zm.);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.)
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.);
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.);
- Aktów wykonawczych do w/w Ustaw.
- (uchylony);
- (uchylony).
- 2.
- Ilekroć w dalszej treści statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- ustawie Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ( j. Dz. U. z 2021 r. poz.1082 ze zm.);
- ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.); - przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Miejskie nr 3 w Gorzowie Wlkp.
- podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowe zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane
w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności,
które powinno posiadać dziecko po zakończeniu etapu edukacyjnego,
oraz zadania wychowawcze przedszkola, uwzględniane w programach wychowania przedszkolnego; - program wychowania przedszkolnego należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę;
- dyrektorze – należy przez to rozmieć dyrektora Przedszkola Miejskiego nr 6;
- dziecku – należy przez to rozumieć dziecko uczęszczające do przedszkola;
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Lubuski Kurator Oświaty w Gorzowie Wlkp.
2a. Organem prowadzącym Przedszkole jest Miasto Gorzów Wlkp., z siedzibą
w Gorzowie Wlkp. ul. Sikorskiego 3-4.
- Przedszkole jako jednostka budżetowa Miasta Gorzowa Wlkp., działa w ramach jednego podatnika jakim jest Miasto Gorzów Wlkp., które jest czynnym podatnikiem podatku od towaru usług.
- Przedszkole używa pieczęci podłużnej w pełnym brzmieniu:
Miasto Gorzów Wlkp.
Przedszkole Miejskie Nr 3
Im. Krasnala Hałabały
- Słoneczna 11, 66-400 Gorzów Wlkp.
NIP 599-00-19-632 Regon 080478742
tel. 95 722 33 63
oraz przedszkole używa pieczęci podłużnej w pewnym brzmieniu:
Przedszkole Miejskie Nr 3
Im. Krasnala Hałabały
- Słoneczna 11, 66-400 Gorzów Wlkp.
NIP 5993136841 Regon 080478742
tel. 95 722 33 63
- Siedziba przedszkola znajduje się w Gorzowie Wlkp. przy ul. Słonecznej 11.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- 3.
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodne z przepisami prawa oświatowego.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno – wychowawczej przedszkola są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne – organizowane przez dyrektora za zgodą organu prowadzącego i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców;
- zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
- Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania-uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
- W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki
na pierwszym etapie edukacji.
- Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
- 4.
- Do zadań przedszkola należy:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju; - tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa; - wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; - zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych
do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań; - wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących
do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym; - przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci; - tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy; - współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
- propagowanie zasad promocji i ochrony zdrowia oraz kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- organizacja oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca
i rodzaju aktywności; - indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej
lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka; - Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym;
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu różnych zawodów.
- Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca
i rodzaju aktywności; - indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza-odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego.
- Dziecku, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, przedszkole zapewnia możliwość kontynuowania przygotowania przedszkolnego
w przedszkolu.
- 5.
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymanie tożsamości religijnej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej oraz regionalnej, poprzez:
- zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;
- organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych i świąt kościelnych z prezentowaniem symboli państwowych;
- zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej okolicy;
- przybliżanie tradycji i kultury regionu i najbliższej okolicy;
- organizowanie nauki religii na życzenie rodziców;
- udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola –autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;
- tworzenie tradycji przedszkola;
- wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina.
- Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
- informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki
i zakres zadań realizowanych w przedszkolu; - informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki
i zakres zadań realizowanych w przedszkolu, - wspomaga rodziców w procesie wychowawczym dziecka,
- wspomaga rodziców w przygotowaniu dziecka do nauki w szkole.
- Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami.
- Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb
i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych oddziałów. - Program wychowania przedszkolnego zawiera:
- szczegółowe cele edukacyjne;
- tematykę materiału edukacyjnego;
- wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
9a. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
- możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
- specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
- potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
- organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
- organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;
- wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalone są w rocznym programie pracy przedszkola i w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
- 6.
- Warunki i sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
- nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka, wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane;
- nauczyciele organizują zajęcia rozwijające sprawność fizyczna dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach;
- nauczyciele organizują zabawy, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu, jako elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej;
- nauczyciele organizują zajęcia kierowane, dostosowane do możliwości dzieci, ich oczekiwań poznawczych i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy prowadzącej do osiągnięcia dojrzałości szkolnej;
- nauczyciele organizują zabawy przygotowujące do nauki pisania liter;
- nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych;
- organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia pozwalającym zrozumieć pojęcie czasu i organizacji oraz dająca dziecku poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniająca zdrowy rozwój;
- nauczyciele organizują zabawy mającej na celu integrację sensoryczną , która prowadzi do budowy dojrzałości szkolnej w trakcie zajęć takich jak: rytmika oraz gimnastyka;
- nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole;
- nauczyciele prowadzący zajęcia z języka obcego nowożytnego (język angielski) realizują zagadnienia w ramach programu wychowania przedszkolnego i przede wszystkim w formie zabawy;
- diagnozują potrzeby i możliwości dzieci poprzez obserwację , przeprowadzają badania logopedyczne, badania rozwoju funkcji poznawczych, analizują umiejętności oraz wytwory prac dziecięcych, prowadzą rozmowy i konsultacje z rodzicami;
- w przedszkolu zaaranżowana jest tak przestrzeń, która pozwala dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania, organizowane są stałe i czasowe kąciki zainteresowań;
- w przedszkolu elementem przestrzeni są także zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności;
- w przedszkolu elementem przestrzeni są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), jak również elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- estetyczna aranżacja wnętrz umożliwia kulturalne, spokojne spożywanie posiłków w połączeniu z nauką posługiwania się sztućcami, a także możliwość wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania;
- aranżacja wnętrz umożliwia dzieciom podejmowanie prac porządkowych np. po i przed posiłkami, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer.
- Kształtowanie u dzieci postaw prospołecznych w Przedszkolu realizowane jest między innymi poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu dzieci w życiu społecznym.
- Dyrektor Przedszkola zapewnia warunki do realizacji działań wolontariackich na terenie Przedszkola i poza nim.
- Główne cele wolontariatu to:
- zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie;
- kształtowanie postaw prospołecznych;
- kreowanie roli Przedszkola jako miejsca prowadzenia aktywności wolontariackiej.
- 6a.
- Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informacje wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
- W trakcie kształcenia na odległość Dyrektor przygotowaną przez nauczyciela diagnozę przesyła do rodziców na wskazany przez nich adres poczty elektronicznej.
- 7.
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu polega
na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
2a. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na: rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych, rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców
- Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu. wynika
w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci
i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom. - Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne. - Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności logopedzi i terapeuci pedagogiczni.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy
z:
- rodzicami dzieci;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w tym poradniami specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi przedszkolami, organizacjami pozarządowymi;
- organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami i podmiotami działającymi
na rzecz rodziny i dzieci.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
- rodziców dziecka;
- dyrektora przedszkola;
- nauczyciela lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem;
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działającego na rzecz rodziny i dzieci;
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki.
- W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia dla dzieci szczególnie uzdolnionych (liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8);
- zajęć specjalistycznych:
- korekcyjno-kompensacyjnych (liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8) dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- logopedycznych (liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 4) dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne (liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 10) dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym,
- innych zajęć o charakterze terapeutycznym (liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8) dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola,
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia
nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. - porad i konsultacji;
- warsztatów i szkoleń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom
w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. - Dziecko objęte zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego realizuje w przedszkolu program wychowania przedszkolnego lub programy nauczania, z dostosowaniem metod i form
ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia. - Na wniosek rodziców dziecka dyrektor przedszkola ustala, z uwzględnieniem opinii tygodniowy wymiar godzin zajęć wychowania przedszkolnego uwzględniając konieczność realizacji przez dziecko podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- W trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola i zawieszenia zajęć nadal organizowana i udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
- 8.
- Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie
do przedszkola. - Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się na czas określony wskazany w orzeczeniu i zgodnie z zaleceniami określonymi w orzeczeniu.
- Dyrektor przedszkola, ustala, w uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole, zakres i czas prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
- Dyrektor zasięga opinii odpowiednio rodziców dziecka w zakresie czasu prowadzenia zajęć odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela lub dwóch nauczycieli przedszkola, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu dziecka w szczególności w domu rodzinnym u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka.
- W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
- Dyrektor, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, dostosowuje treści wynikające z podstawy programowej do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków w których przebywa.
- W celu zapewnienia pełnego osobowego rozwoju dziecka lub ucznia, integracji
ze środowiskiem przedszkolnym lub szkolnym oraz ułatwienia powrotu dziecka
do przedszkola nauczyciele prowadzący zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego obserwują funkcjonowanie dziecka w zakresie możliwości uczestniczenia dziecka w życiu przedszkolnym. - Jeżeli stan zdrowia dziecka ulegnie poprawie może ono przebywać w oddziale przedszkolnym swoich rówieśników.
- Może brać udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia. W uroczystościach i imprezach przedszkolnych oraz wybranych zajęciach wychowania przedszkolnego.
- Na wniosek rodziców dziecka i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka umożliwia uczęszczanie
do przedszkola, dyrektor zaprzestaje organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz powiadamia o tym poradnię, w której działa zespół, który wydał orzeczenie, i organ prowadzący przedszkole.
- 9.
- Przedszkole organizuje nauczanie, wychowanie i opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Dzieci niepełnosprawne objęte są edukacją przedszkolną w integracji z dziećmi pełnosprawnymi w przedszkolu.
- Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci niepełnosprawne i niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
- Przedszkole zapewnia realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określa zalecane formy kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, w tym stopniu niepełnosprawności intelektualnej.
- Dziecku objętym kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
- W zależności od niepełnosprawności dziecka opracowuje się dla niego indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny zawiera:
- zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu wychowania przedszkolnego;
- zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów;
- formy i okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane;
- działania wspierające rodziców dziecka;
- zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
- W ramach zajęć rewalidacyjnych w programie należy uwzględnić w szczególności rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przez:
- naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Brailleʼa
lub innych alternatywnych metod komunikacji – w przypadku dziecka niewidomego; - naukę języka migowego lub innych sposobów komunikowania się w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) w przypadku dziecka niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem;
- zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne –
w przypadku dziecka z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
- Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem, który co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
- Z oceną zapoznają się rodzice i otrzymują kopię dokumentu.
ROZDZIAŁ III
SPOSÓB SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI W CZASIE ZAJĘĆ
W PRZEDSZKOLU ORAZ W CZASIE ZAJĘĆ POZA PRZEDSZKOLEM
- 10.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóm nauczycielom zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
- Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu
w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych. - Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci i troską o ich zdrowie.
- Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej i wychowawczej związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa w oddziale dzieci trzyletnich wspomaga pomoc nauczyciela.
- Nauczyciel może opuścić oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informując go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
- Nauczyciel może opuścić dzieci w chwili nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę nad powierzonymi dziećmi. innemu pracownikowi.
- 11.
- Przedszkole może organizować dla dzieci różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki:
- spacery i wycieczki edukacyjno – innowacyjne realizowane przez nauczyciela w celu uzupełnienia obowiązującego programu wychowania przedszkolnego;
- wycieczki krajoznawczo – turystyczne niewymagające szczegółowego przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego;
- imprezy wyjazdowe .
- Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Przedszkole zapewnia organizację wycieczek zgodnie z właściwymi przepisami prawa i przyjętym w przedszkolu Regulaminem wycieczek i spacerów.
- Udział dzieci w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców a dodatkowo
w przypadku wycieczek lub imprez zagranicznych obowiązkowego ubezpieczenia
od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz wcześniejszego przedstawienia Karty i harmonogramu wycieczki do akceptacji Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. - Wycieczki i spacery poza teren przedszkola odbywają się przy udziale wymaganej liczby opiekunów. Liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 15 dzieci.
- Dzieci za zgodą rodziców mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka, rodzice uiszczają na początku roku szkolnego.
- 12.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie pierwszej pomocy dziecku
w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. - Nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.
- W sytuacji nagłego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, wzywane jest pogotowie ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
- Pracownicy przedszkola nie podają żadnych środków farmakologicznych dzieciom.
- W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w przedszkolu odpowiedniej opieki, zbilansowanej diety oraz realizowania różnorodnych zadań edukacyjnych, rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi przedszkola uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
- 13.
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
- utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- bezpośrednią i stałą opiekę nauczyciela nad dziećmi w czasie pobytu
w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola i ponosi całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci; - stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym;
- upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych;
- stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż;
- przeprowadzania próbnej ewakuacji min. dwa razy w roku.
- W zajęciach na terenie przedszkola mogą brać udział za zgodą dyrektora rodzice
lub inne osoby dorosłe. - Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci odbywają się
na wyznaczonym terenie i na sprzęcie dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci
pod opieką nauczycieli, którym dyrektor powierzył oddział. - Wszyscy pracownicy są odpowiedzialni za przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp i p. poż.
- W przedszkolu funkcję koordynatora do spraw bezpieczeństwa dzieci i pracowników pełni społeczny inspektor pracy oraz koordynator odpowiedzialny za przeprowadzanie próbnej ewakuacji.
- Jeżeli przerwa w działalności oświatowej przedszkola trwa co najmniej 2 tygodnie, dyrektor dokonuje ponownej kontroli obiektów należących do jednostki pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów.
- 14.
- Przedszkole prowadzi innowację pedagogiczną, zwaną dalej „innowacją”. Działalność innowacyjna przedszkola jest integralnym elementem działalności przedszkola.
- Innowacja to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy przedszkola.
- Innowacja, o której mowa w ust. 2, nie może prowadzić do zmiany typu przedszkola.
- Innowacja może obejmować:
- wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne;
- całe przedszkole, oddział lub grupę dzieci.
- Rozpoczęcie innowacji jest możliwe tylko w sytuacji zapewnienia przez dyrektora przedszkola warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych.
- Przedszkole może realizować eksperyment pedagogiczny, który polega na modyfikacji istniejących lub wdrożeniu nowych działań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych, metodycznych lub wychowawczych, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania.
- -10. (uchylony)
ROZDZIAŁ IV
SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW LUB UPOWAŻNIONĄ PRZEZ NICH OSOBĘ ZAPEWNIAJĄCĄ DZIECKU PEŁNE BEZPIECZEŃSTWO
- 15.
- Za przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola odpowiedzialność ponoszą rodzice dziecka.
- Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola w ustalonych godzinach:
od 600 do 800, od 1430 do 1600 lub w wyjątkowych sytuacjach w dowolnym czasie,
po wcześniejszym poinformowaniu nauczyciela grupy o późniejszym przybyciu dziecka lub wcześniejszym odebraniu.
2a. Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez inne osoby upoważnione na piśmie przez rodziców. Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane.
- Rodzice lub osoby upoważnione odpowiedzialni są za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Rodzice lub osoby upoważnione do odbioru dziecka, osobiście powierzają dziecko nauczycielowi.
- Nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali.
- Nauczyciel odbierający dziecko od rodzica lub osoby upoważnionej ma obowiązek zwrócenia uwagi, czy wnoszone przez dziecko zabawki lub inne przedmioty nie mają cech niebezpiecznych, mogących stworzyć zagrożenie.
- Za przyniesione przez dziecko rzeczy wartościowe przedszkole nie ponosi odpowiedzialności.
- Dziecka chorego lub którego stan uzasadnia podejrzenie o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola.
- Dzieci odbierane są z przedszkola przez rodziców lub upoważnione przez nich osoby, które posiadają psychofizyczną zdolność do zapewnienia dziecku bezpiecznej i należytej opieki. W przypadku braku zdolności takiej opieki dziecko nie zostanie wydane.
- W sytuacji każdej odmowy wydania dziecka powinien niezwłocznie zostać poinformowany dyrektor lub jego zastępca. Personel przedszkola ma obowiązek zatrzymać dziecko w przedszkolu do czasu wyjaśnienia sprawy. W tym przypadku należy wezwać drugiego rodzica, lub upoważnioną osobę. Jeżeli jest to niemożliwe personel przedszkola ma prawo wezwać policję.
- Wypełnione upoważnienie do odbioru dziecka i podpisane przez obojga rodziców na dany rok szkolny, rodzice osobiście przekazują nauczycielom poszczególnych grup wiekowych.
- Nauczyciele są odpowiedzialni za sprawdzenie poprawności jego wypełnienia.
- Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane bądź zmienione przez rodziców. ww. upoważnienie winno być również podpisane przez oboje rodziców. W innych sytuacjach podpis składa tylko rodzic sprawujący opiekę prawną nad dzieckiem. W przypadku władzy rodzicielskiej przysługującej w pełni obojgu rodzicom, oboje mają prawo upoważnić do odbioru dziecka osobę trzecią.
- Upoważniona osoba ma nie wzbudzać obaw do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Jeśli w opinii dyrektora lub nauczyciela są przesłanki że osoba upoważniona nie zapewni dziecku pełnego bezpieczeństwa, prosi rodziców o wskazanie innej osoby, wobec której nie będzie miało żadnych wątpliwości.
- Zabrania się przyprowadzania dzieci do przedszkola i odbierania ich osobom nietrzeźwym (będącym pod wpływem alkoholu lub innych środków). W przypadku stwierdzenia przez personel przedszkola takiej niedyspozycji u rodzica lub osoby upoważnionej i związanego z nią niewłaściwego zachowania, np. upierania się przy odbiorze dziecka, personel przedszkola ma prawo zawiadomić organy porządkowe lub ścigania – Straż Miejską, Policję.
- Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód osobisty lub inny dokument tożsamości i okazać go na żądanie nauczyciela.
- Na telefoniczną prośbę rodzica dziecko nie może być wydane.
- Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.
- Rodzice lub upoważnione osoby odbierają dziecko osobiście od nauczyciela.
- Obowiązkiem nauczycieli jest upewnienie się, czy dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w upoważnieniu.
- Nauczyciele nie ponoszą odpowiedzialności za dziecko pozostające na terenie przedszkola pod opieką rodziców lub osób upoważnionych.
- W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców lub osoby upoważnione do odbioru o zaistniałym fakcie.
- W przypadku gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub osób upoważnionych nauczyciel oczekuje z dzieckiem w jednostce przedszkolnej nie dłużej niż godzinę. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia najbliższy komisariat policji
o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami dziecka. O zaistniałym fakcie nauczyciel powiadamia dyrektora bądź jego zastępcę. - Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola odpowiedzialni są rodzice oraz nauczyciele.
ROZDZIAŁ V
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ ORGANIZOWANIA KONTAKTÓW Z RODZICAMI
- 16.
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
- spotkania informacyjne – organizacyjne w I i II semestrze;
- spotkania informacyjno – integracyjne (przed rozpoczęciem roku szkolnego z rodzicami dzieci nowo przyjętych);
- zebrania grupowe minimum 2 razy w roku;
- konsultacje indywidualne z wychowawcą raz w tygodniu;
- warsztaty i spotkania ze specjalistami minimum raz w roku szkolnym;
- zajęcia otwarte – 2 razy w roku szkolnym;
- uroczystości przedszkolne;
- imprezy wewnętrzne i lokalne (wg kalendarza imprez i uroczystości na rok szkolny)
- informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń;
- informacje umieszczane na stronie internetowej przedszkola .
- codzienne kontakty z rodzicami wynikające z bieżących potrzeb.
- Rodzice dziecka w wieku 6 lat podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
ROZDZIAŁ VI
ORGANY PRZEDSZKOLA
- 17.
- Organami przedszkola są:
- dyrektor,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.
- 18.
- Każdy z wymienionych organów w § 17 działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe.
- Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem przedszkola.
- 19.
- Dyrektora przedszkola powołuje i odwołuje organ prowadzący zgodnie z odrębnym przepisami.
- W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor, a jeżeli nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny nauczyciel, wyznaczony przez organ prowadzący.
- 20.
- Dyrektor przedszkola w ramach swoich kompetencji w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i pracowników niebędących nauczycielami; - sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących;
- wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole;
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
- organizuje:
- obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne;
- indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne dzieci;
- indywidualne nauczanie dzieci zgodnie z orzeczeniem;
- w porozumieniu z organem prowadzącym wczesne wspomaganie;
- dokonuje w drodze decyzji administracyjnej skreślenia dziecka z listy dzieci przedszkola w przypadkach określonych w § 40. ust. 2 niniejszego statutu;
- współdziała ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza
lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola; - w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami;
- Do zadań dyrektora w szczególności należy:
- opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan;
- prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola;
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy;
- sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
- przedstawienie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
oraz informacje o działalności szkoły; - ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
- po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego);
- przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi
i kontrolującymi; - kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli
oraz innych pracowników przedszkola; - przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom;
- występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników przedszkola;
- co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych i higienicznych warunków, oraz określenie kierunków ich poprawy;
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników;
- nawiązywanie współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom;
- organizowanie procesu rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy;
- wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniając zgodność przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie danych osobowych;
- zapewnienie pracownikom przedszkola szkolenia lub inne formy zdobycia wiedzy na temat sposobu postępowania wobec dzieci przewlekle chorych lub niepełnosprawnych, odpowiednio do potrzeb zdrowotnych dzieci.
- Dyrektor jest odpowiedzialny w szczególności za:
- dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola;
- realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących Przedszkole;
- tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy dzieci;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
- zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych
do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych; - zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- zapewnienie ochrony danych osobowych pracowników, dzieci i rodziców w oparciu
o odrębne przepisy; - dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor zawiesza zajęcia, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
- Zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
- Temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia, zagrażającej zdrowiu dzieci;
- Zagrożenia związanego z sytuację epidemiologiczną;
- Nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone w pkt 1-3.
- W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 9 na okres powyżej dwóch dni Dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Dyrektor w celu realizacji kształcenia na odległość:
- przekazuje rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
- ustala sposób dokumentowania realizacji zadań przedszkola;
- wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej;
- zapewnia rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem oraz przekazuje im informacje o formie i terminach tych konsultacji;
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programu wychowania przedszkolnego.
- 21.
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Strukturę rady pedagogicznej, jej zadania, procedurę przygotowywania i uchwalania decyzji oraz stanowisk przez radę pedagogiczną, ramowy plan zebrań, ramowy porządek zebrania oraz sposób protokołowania zebrań określa Regulamin rady pedagogicznej.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji,
w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola. Przedstawiciele organu prowadzącego oraz sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny i inni. - Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem rady pedagogicznej.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego przedszkole
albo co najmniej jednej trzeciej członków rady pedagogicznej. - Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej połowy jej członków. - Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze głosowania jawnego lub tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobistych.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola.
- W uzasadnionych przypadkach zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowanie zdalnie, z wykorzystaniem metod i środków komunikacji elektronicznej.
- 22.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
- uchwalenie statutu przedszkola oraz dokonywanie w nim zmian;
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy dzieci uczęszczających
do przedszkola; - ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola;
- dopuszczenie do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego,
- powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola,
- powierzenie stanowiska wicedyrektora,
- przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
- pracę dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy.
- Powołany zespół nauczycieli przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego nowelizację i przedstawiają do uchwalenia radzie pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z umotywowanym wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego
w przedszkolu. - Rada pedagogiczna wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej
na stanowisko dyrektora przedszkola.
- 23.
- Rada rodziców jest społecznym organem kolegialnym, reprezentującym ogół rodziców dzieci.
- W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa
w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady rodziców;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
- Regulamin rady rodziców nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Do kompetencji opiniodawczych rady rodziców należy:
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania przedszkola; - opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora;
- opiniowanie podjęcia działalności w przedszkolu stowarzyszeń lub innych organizacji;
- opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu;.
- Uprawnienia rady rodziców:
- delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola;
- występowanie do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola;
- wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
- wybór przedstawiciela rady rodziców do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
- wnioskowanie o nadanie imienia przedszkolu;
- wnioskowanie w sprawie przerw w pracy przedszkola;.
- porozumiewanie się z radami rodziców innych przedszkoli, ustalanie zasad i zakresu współpracy;
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
- 24.
- Organy przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich kompetencji.
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci i podnoszenia jakości pracy przedszkola.
- Współdziałanie organów Przedszkola odbywa się według następujących zasad:
- zasady pozytywnej motywacji;
- zasady partnerstwa;
- zasady wielostronnego przepływu informacji;
- zasady aktywnej i systematycznej współpracy;
- zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola.
- Współdziałanie organów przedszkola obejmuje w szczególności:
- zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach prawa i w statucie przedszkola poprzez:
- udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi administracyjnej;
- organizację zebrań przedstawicieli organów przedszkola;
- możliwość występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw przedszkola;
- rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów;
- opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w przypadkach określonych przepisami prawa, niniejszym statutem i regulaminami poszczególnych organów;
- bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych
i planowanych działaniach poprzez:
- uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach innych organów;
- kontakty indywidualne przewodniczących organów.
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów przedszkola ustala dyrektor.
- 25.
- W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:
- prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora;
- przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się
ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk; - dyrektor podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
- o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
- W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor:
- powoływany jest zespół w skład którego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
- zespół w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania;
- strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu jako rozwiązanie ostateczne.
- W przypadku nie rozwiązania sporu, organ wnoszący sprawę może ją wnieść
do organów wyższego rzędu zgodnie z ich kompetencjami. - Skargi i wnioski, w których stroną jest pracownik przedszkola lub rodzic rozpatruje dyrektor zgodnie z odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ VII
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
- 26.
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci odracza się zgodnie z art. 38 ustawy.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Dziecku, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, przedszkole zapewnia możliwość kontynuowania przygotowania przedszkolnego w przedszkolu.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 4, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 2, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
- Dzieci w wieku 3–5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.
Dziecko uzyskuje prawo, o którym mowa w ust. 3, z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata.
- 27.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz możliwości rozwojowych.
- Oddział przedszkola obejmuje dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej dyrektor przydziela nauczyciela do danego oddziału do czasu zakończenia edukacji przedszkolnej przez dzieci tego oddziału.
- Liczba dzieci w oddziale przedszkola wynosi nie więcej niż 25.
- Przedszkole jest sześciooddziałowe.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustala się na 10 godzin dziennie od 6.00 do 16.00
- Przedszkole zapewnia dzieciom nauczanie, wychowanie i opiekę przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach ustalonych w arkuszu organizacji przedszkola na dany rok szkolny, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Nauczycielka otwierająca przedszkole przyjmuje wszystkie dzieci od godziny 6.00 do momentu otwarcia pozostałych oddziałów, zaś po południu nauczycielki zamykające przedszkole przyjmują dzieci z pozostałych grup do momentu zamknięcia przedszkola tj. o godzinie 16.00.
- Dyrektor może dokonać przesunięć dzieci między oddziałami, jeżeli zajdzie potrzeba wynikająca ze zmiany organizacji poszczególnych oddziałów.
- Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Zasady i warunki przeprowadzania rekrutacji regulują aktualne przepisy prawa oświatowego oraz obowiązująca Uchwała Rady Miasta Gorzowa Wlkp.
- 28.
- Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu.
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący do dnia 29 maja danego roku, po uzyskaniu opinii organu nadzoru pedagogicznego.
- W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się informacje zgodnie z aktualnym Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
- Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
- liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy;
- wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego
- 29.
- Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki;
- pomieszczenia do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- placu zabaw;
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni;
- posiłków.
- 30.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w czasie całego pobytu dziecka w przedszkolu.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego, z niezbędnym wyposażeniem zapewniającym dzieciom bezpieczeństwo i aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu.
- Przedszkole rozwija sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie im udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach zarówno w budynku przedszkolnym, jak i na świeżym powietrzu.
- 31.
- Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego, bądź programu autorskiego opracowanego przez nauczycieli przedszkola, uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Program wychowania przedszkolnego może być dopuszczony do użytku, jeżeli stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
ROZDZIAŁ VIII
CZAS PRACY PRZEDSZKOLA
- 32.
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 min.
- Czas prowadzonych zajęć w szczególności nauki religii, która jest organizowana na wniosek rodziców oraz zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3–4 lata – około 15 min;
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 min.
- W przedszkolu realizuje się 5 godzinny czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gorzowa Wlkp.
- Godziny realizacji świadczeń, o których mowa w ust, 3 ustala się od godz. 8.00 do godz.13.00.
- Przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach prawa oświatowego z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 . Prawa oświatowego
- 33.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny codziennie, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz przerwy ustalonej przez organ prowadzący na wniosek dyrektora jednostki.
- W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych organizacje działalności przedszkola ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z rodzicami.
- Podstawa programowa realizowana jest w czasie godzin pracy przedszkola.
- Informacje o terminach przerwy w pracy przedszkola umieszcza się na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej przedszkola.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT DZIECKA W PRZEDSZKOLU
I KORZYSTANIE Z WYŻYWIENIA
- 34.
- Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z dwóch składników:
- świadczenia za pobyt dziecka w przedszkolu (wykraczającym poza czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki);
- ż
- Opłata za każdą rozpoczętą godzinę płatnego pobytu dziecka przed 800 i po 1300 wynosi 1 zł.
- 35.
- Wysokość opłat za posiłki w przedszkolu ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu ustala organ prowadzący.
- Z opłat o których mowa w § 34. ust. 2 zwolnieni są posiadacze Kart Dużej Rodziny przyznawanej zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gorzowa Wlkp.
- Rodzice dzieci sześcioletnich realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego (oraz starszych) ponoszą jedynie opłatę za żywienie.
- Rodziny o niskim dochodzie mogą korzystać z ulgi w opłacie za pobyt dziecka w przedszkolu w wysokości 100% opłaty za drugie dziecko uczęszczające do przedszkola.
- 36.
- Opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu określoną w § 34. ust. 1 wnosi się
do 15 dnia każdego miesiąca, którego należność dotyczy. - W przypadku, gdy dzień ten jest ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień płatności uważa się najbliższy dzień powszedni.
- Nieterminowe uiszczanie opłat powoduje naliczanie ustawowych odsetek zgodnie
z odrębnymi przepisami (decyduje data wpływu na konto). - Zwrot opłaty przysługuje za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Warunki korzystania z żywienia przez pracowników przedszkola regulują odrębne przepisy.
- Aktualną wysokość opłat oraz sposób ich wnoszenia dyrektor podaje do wiadomości rodziców w sposób zwyczajowo przyjęty – zebranie organizacyjne, ogłoszenia, informacje u kierownika gospodarczego.
ROZDZIAŁ IX
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW
- 37.
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz pozostałych pracowników określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
- Zadania nauczyciela:
- nauczyciel zapewnia bezpieczeństwo dzieciom w czasie zajęć organizowanych
przez przedszkole:
- zapewnia bezpieczeństwo podczas zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem podczas wycieczek, spacerów, uroczystości,
- zapewnia higieniczne warunki podczas zabaw i zajęć,
- dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola,
- nauczyciel przebywa razem z dziećmi podczas ich pobytu w przedszkolu;
- nauczyciel współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskania informacji dotyczących dziecka:
- informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z podstawy programowej, programów i planów pracy,
- systematycznie informuje rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka
oraz udostępnia wytwory ich działalności, - zachęca rodziców do współpracy i współdecydowania w sprawach przedszkola,
- organizuje zebrania z rodzicami, konsultacje indywidualne;
- nauczyciel planuje i prowadzi prace dydaktyczno-wychowawczą oraz odpowiada
za jej jakość:
- tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania,
- dąży do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju: społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej,
- wspiera rozwój aktywności dziecka nastawionej na poznanie samego siebie
oraz otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej i przyrodniczej, - stosuje zasadę indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i potrzeby każdego dziecka,
- stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy,
- realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby
i zainteresowania dzieci;
- nauczyciel prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentuje obserwacje:
- nauczyciel diagnozuje, obserwuje dzieci i twórczo organizuje przestrzeń do ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący
w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia, - gromadzi i przechowuje narzędzia badawcze: testy, arkusze obserwacji, karty pracy, ankiety i inne narzędzia,
- dokonuje analizy gotowości szkolnej dziecka i wydaje rodzicom informację
o stanie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
- nauczyciel współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną:
- prowadzi współpracę z poradnią psychologiczno- pedagogiczną,
- organizuje na terenie przedszkola lub poradni psychologiczno- pedagogicznej szkolenia oraz zajęcia warsztatowe dla dzieci, nauczycieli, rodziców,
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc
w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych dzieci, - zaprasza specjalistów: pedagoga, psychologa, logopedę na zebrania
z rodzicami, - organizuje na terenie przedszkola dla rodziców konsultacje ze specjalistami,
- organizuje i uczestniczy w szkoleniach prowadzonych na terenie przedszkola przez pracowników służby zdrowia, dietetyka i inne osoby promujących zdrowy tryb życia;
- nauczyciel jest zobowiązany systematycznie podnosić swoją wiedzę i umiejętności poprzez:
- udział w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- samokształcenie,
- pomoc merytoryczną ze strony dyrektora, konsultanta Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego i innych specjalistów,
- wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami,
- aktywny udział w naradach szkoleniowych rady pedagogicznej również w ramach WDN,
- udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
4a. Nauczyciele są zobowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów dzieci i pracowników.
4b. W okresie czasowego zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych ogranicza się obowiązek świadczenia pracy przez nauczycieli na terenie Przedszkola, z wyłączeniem przypadków, gdy jest to niezbędne do realizowania zajęć z dziećmi zdalnie lub w inny sposób, lub gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania Przedszkola.
4c. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z dziećmi albo na ich rzecz.
4d. W czasie prowadzenia kształcenia na odległość nauczyciel wychowania przedszkolnego zobowiązany jest do udostępniania rodzicom treści i zadań do samodzielnego wykonania w domu.
- Zadania logopedy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców
i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń; - podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dziecka w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, - udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 38.
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy samorządowi, zatrudnieni na stanowiskach niepedagogicznych.
- Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
- Pracownicy samorządowi zobowiązani są do współdziałania z nauczycielami
i wspomagania ich w realizacji zadań statutowych dla dobra dziecka. - Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- W przedszkolu mogą być tworzone inne stanowiska pracy, jeżeli zaistnieje potrzeba wynikająca ze zmian organizacyjnych lub poszerzenia samodzielności jednostki.
- W przedszkolu zatrudnia się następujących pracowników samorządowych:
- główna księgowa;
- kierownik gospodarczy;
- pomoc nauczyciela;
- woźna;
- kucharz;
- pomoc kuchenna;
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników samorządowych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor.
- -15. (uchylony)
ROZDZIAŁ X
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA W PRZEDSZKOLU
- 39.
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki, zgodnego z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego jego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym;
- pełnego bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu i zajęć organizowanych poza przedszkolem, w tym ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie edukacji przedszkolnej;
- swobody wyrażania myśli i przekonań;
- poszanowania własności osobistej i intelektualnej;
- rozwijania zdolności, zainteresowań;
- doświadczenia konsekwencji własnego zachowania;
- pomocy w przypadku trudności w procesie dydaktyczno- wychowawczym;
- szacunku dla swoich potrzeb;
- do zabawy i wypoczynku;
- wspólnoty i solidarności w grupie;
- ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego;
- pomocy w przypadku trudności rozwojowych.
- 40.
- Dziecko ma obowiązek:
- kulturalnie i z szacunkiem odnosić się do rówieśników i osób dorosłych
(szanowanie praw innych);
- szanować godność i wolność drugiego człowieka;
- respektować polecenia nauczyciela i innych osób dorosłych pracujących w przedszkolu;
- informować nauczyciela o swoich problemach;
- postępować zgodnie z przyjętymi normami społecznymi i zasadami akceptowanymi przez grupę i społeczność przedszkolną;
- stosować formy grzecznościowe w stosunku do rówieśników i osób dorosłych;
- nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom;
- dbać o estetykę i higienę własnego wyglądu i otoczenia;
- sprzątać zabawki po skończonej zabawie;
- nie przeszkadzać innym w zabawie;
- wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków;
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim;
- dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje i innych;
- przyjaźnie odnosić się do świata przyrody.
- 40a.
- Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy w nauce może być nagrodzone:
- ustną pochwałą nauczyciela;
- pochwałą do rodziców;
- nagrodą rzeczową;
- listem gratulacyjnym;
- pochwałą dyrektora;
- odznaką honorową przedszkola.
- Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad w przedszkolu:
- reprymendą – rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania;
- odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń, jakie stwarza;
- odsunięciem i pozostawieniem dziecka na krótką chwilę w neutralnym, spokojnym miejscu, odsunięcie od zabawy;
- powtarzanie poprawnego zachowania.
- W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.
- 41.
- Dyrektor przedszkola może w drodze decyzji skreślić dziecko z listy przedszkolaków
w następujących przypadkach określonych w statucie przedszkola. - Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej w szczególności, gdy:
- dziecko nie zgłosi się do przedszkola do dnia 15 września a rodzice nie powiadomili przedszkola o przyczynie nieobecności;
- rodzice dziecka dwukrotnie uiszczą opłatę za przedszkole po wyznaczonym terminie płatności;
- jeżeli nieobecność dziecka trwa nieprzerwanie 30 dni bez uzasadnionej przyczyny;
- dziecko niesystematycznie uczęszcza do przedszkola bez usprawiedliwienia nieobecności;
- rodzice często odbierają dziecko z przedszkola po godzinach pracy jednostki;
- występują u dziecka zachowania uniemożliwiające zapewnienie jemu lub innym dzieciom bezpieczeństwa i nie podjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej
do rozwiązania problemu ( np. podjęcia terapii) lub gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji; - rodzice dziecka podali niezgodne z prawdą dane dotyczące dziecka lub rodziców,
w szczególności podczas rekrutacji do przedszkola; - rodzice nie przestrzegają postanowień niniejszego statutu.
- W przypadku zamiaru skreślenia z listy wychowanków w sytuacji opisanej w ust. 2 dyrektor zobowiązany jest podjąć następujące działania:
- upomnienie ustne rodziców przez dyrektora;
- wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru;
- wyznaczenie dodatkowego 14 dniowego terminu w zakresie uregulowania odpłatności;
- ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa- negocjacje dyrektora, psychologa z rodzicami;
- zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych (np. GCPR, PPP);
- przedstawienie członkom rady pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów pkt. 1 i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka;
- podjęcie uchwały przez Radę pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków;
- rozwiązanie umowy o świadczeniu usług.
- Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
- Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do Lubuskiego Kuratora Oświaty.
- W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do
- Skreślenie dziecka z listy przedszkolaków nie dotyczy dziecka spełniającego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. W uzasadnionych przypadkach dziecko na wniosek dyrektora przedszkola może zostać przeniesiony do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.
ROZDZIAŁ XI
RODZICE
- 42.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach nauczania, wychowania i opieki dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
- zebranie ogólne rodziców i nauczycieli rozpoczynające i kończące rok szkolny organizowane przez dyrektora przedszkola w celu przekazania informacji, zaznajomienia ich z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego kierunkami pracy przedszkola, podejmowanymi innowacjami i eksperymentami;
- zebrania oddziałowe organizowane przez nauczycieli, nie rzadziej niż dwa razy do roku poświęcone podsumowaniu wiedzy i umiejętności dzieci oraz ich zachowaniu;
- raz w miesiącu spotkania/konsultacje pedagogiczne podczas których nauczyciele i rodzice mogą poddać głębszej refleksji i analizie sposoby zachowania się, powodzenia lub niepowodzenia dziecka w przedszkolu;
- zajęcia otwarte organizowane wg harmonogramu;
- wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne organizowane wg harmonogramu;
- informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń;
- strona internetowa przedszkola
- codzienne kontakty z rodzicami wynikające z bieżących potrzeb.
- 43.
- Rodzice mają w szczególności prawo do:
- znajomości podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu programami wychowania przedszkolnego oraz zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy przedszkola i z planów miesięcznych w danym oddziale;
- systematycznego uzupełniania treści wychowawczych o nowe kwestie przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom bezpieczeństwa dzieci;
- rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie;
- konsultacji indywidualnych z wychowawcą;
- pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania dziecku pomocy;
- uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną;
- zgłaszania wniosków dotyczących doskonalenia procesu edukacyjnego;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola;
- wybierania swojej reprezentacji w formie rady rodziców;
- zapoznania się ze statutem przedszkola oraz regulaminem rady rodziców;
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnie
z potrzebami dziecka i rodziców; - udziału w organizowanych przez przedszkole zajęciach otwartych, uroczystościach, zgodnie z obowiązującym harmonogramem i kalendarzem imprez;
- udziału w różnych formach spotkań oddziałowych, tj. w zajęciach otwartych,
w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych i warsztatach praktycznych, imprezach wewnętrznych i lokalnych (wg kalendarza imprez i uroczystości); - wyrażania opinii na temat sposobu organizacji i prowadzenia żywienia
oraz ramowego rozkładu dnia; - zgłaszania dyrektorowi przedszkola i realizacji za jego zgodą własnych pomysłów związanych z zagospodarowanie, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola;
- wyrażanie i przekazywanie dyrektorowi uwag i opinii na temat pracy nauczycieli i przedszkola;
- 44.
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
- zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- rodzice dziecka w wieku 6 lat podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do
przedszkola,
- usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach edukacyjnych w terminie do 7 dni ustnie, telefonicznie, pisemnie lub zaświadczeniem lekarskim;
- uczestniczenie w zebraniach ogólnych i oddziałowych;
- regularne kontaktowanie się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
- terminowe regulowanie należności za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej bezpłatnego czasu zgodnie z wysokością opłaty ustaloną uchwałą Rady Miasta Gorzowa Wlkp.;
- przestrzeganie niniejszego statutu;
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
- zapewnienie dziecku zaopatrzenia w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
- przyprowadzanie dziecka do przedszkola w dobrym stanie zdrowia;
- rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
- bezzwłoczne informowanie przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
- dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka po przebytej zakaźnej chorobie, pozwalającego na pobyt dziecka w przedszkolu;
- kontrolowanie, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
- bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
- śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń;
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zadbanie o upoważnienie do tego osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo;
- w trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola pozostawać w stałym kontakcie z wychowawcami;
- w trakcie kształcenia na odległość wspierać dziecko w wykonywanych zadaniach, jednak pozwolić na samodzielność wykonywanych prac.
- 44a.
- W przedszkolu obowiązuje ceremoniał, który:
- 1) jest wewnętrznym zbiorem norm i zasad, dotyczących zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych, ustanowionych i obowiązujących w przedszkolu.
- 2) uczy szacunku dla symboli narodowych – godła, hymnu i flagi państwowej. Zapoznaje dzieci z historią i znaczeniem tych symboli.
- Uroczystości przedszkolne, do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej i części artystycznej.
- Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
- Do uroczystości środowiskowych i przedszkolnych wymagających uwzględnienia symboli narodowych należą w szczególności:
- 1) święto niepodległości;
- 2) święto flagi;
- 3) pasowanie dzieci na przedszkolaka;
- 4) zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;
- 5) jubileusz przedszkola.
- Do obowiązków dzieci należy podkreślenie swoją postawą podniosłego charakteru świąt państwowych i przedszkolnych, dzieci powinny być ubrane w strój galowy.
ROZDZIAŁ XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 45.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi własną planowaną gospodarkę finansową i materiałową, za którą odpowiedzialny jest dyrektor i zatrudniony w przedszkolu główny księgowy.
- W sprawach nieuregulowanych statutem mają zastosowanie przepisy ogólne ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i akty wykonawcze do ustawy.
- Zmiany (nowelizację) statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola,
organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.
- Tryb wprowadzania zmian (nowelizacji) do statutu jest identyczny, jak tryb jego
uchwalania.
- Statut Przedszkola uchwalony przez Radę Pedagogiczną dnia 30.08.2022 roku.