Kraina wierszyka małego smyka

INNOWACJA PEDAGOGICZNA PROGRAMOWO-METODYCZNA

 TEMAT INNOWACJI : ,,KRAINA WIERSZYKA MAŁEGO SMYKA”

 

Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 3 im. Krasnala Hałabały w Gorzowie Wlkp, ul. Słoneczna 11

Autor: Marzena Adamska, Małgorzata Operacz

Temat: ,,Kraina wierszyka małego smyka”

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna

Data wprowadzenia: październik 2021

Data zakończenia: maj 2022

 

ZAKRES INNOWACJI

Adresatami innowacji są dzieci trzyletnie. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne będą odbywały  w ramach godzin podstawy programowej dwa razy w miesiącu

 

OPIS INNOWACJI

WSTĘP

W dobie gier komputerowych, telewizyjnych kreskówek często zapominamy, jak ważnym elementem w wychowaniu dziecka jest książka. Czytanie stanowi swoistą relację między czytającym np. rodzicem, nauczycielem a słuchającym – dzieckiem. Systematyczne czytanie dziecku „dla przyjemności” jest najskuteczniejszą metodą wychowania czytelnika. Dzięki czytaniu dziecko posiądzie wiedzę, zacznie samodzielnie myśleć, uruchomi swoją wyobraźnię i umiejętność radzenia sobie w życiu za pomocą rozumu, a nie za pomocą siły fizycznej. Badania wykazały również szkodliwość nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci. Telewizja nie rozwija u dzieci, myślenia, wiele programów wywołuje lęk i niepokój oraz znieczula na przemoc, która jest bardzo często obecna w bajkach telewizyjnych przeznaczonych dla dzieci. Aby dziecko rozsądnie korzystało z telewizji i komputera należy już od dzieciństwa, jako alternatywę propagować zainteresowanie książkami.

 

 

CELE INNOWACJI

CEL GŁÓWNY:

Ø  Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych u dzieci

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • wprowadzenie dziecka w świat literatury,
  • kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
  • tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku stawianych zadań przez nauczyciela;
  • rozwijanie wrażliwości i wyobraźni,
  • wyrabianie nawyku czytania i szanowania książki,
  • rozbudzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,
  • zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom – uświadomienie roli czytania w życiu dziecka
  • nawiązanie współpracy z Biblioteką ,,Komnata Ducha Bajducha”
  • włącznie rodziców w proces edukacyjny

 METODY I FORMY PRACY

  • praca z książką – oglądanie obrazków
  • Praca z tekstem – głośne czytanie
  • Interpretacja tekstów – recytacja wierszy
  • Zabawa w teatr – małe formy teatralne z wykorzystaniem pacynek, kukiełek i rekwizytów;
  • Zajęcia biblioteczne
  • Stosowanie różnorodnych technik plastycznych w celu ilustrowania poznanych tekstów
  • Włączanie wyznaczonych osób do czynnego udziału w realizacji projektu

 

FORMY PRACY

  •   zajęcia z całą grupą
  • zajęcia w zespołach
  • zajęcia indywidualne wyzwalające swobodną ekspresję

 

PRZEWIDYWANE EFAKTY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

  • wzrost zainteresowania literaturą dziecięcą
  • rozpoznawanie wybranych bohaterów wierszy
  • wyciszenie i poprawa koncentracji u dzieci
  • poprawa poziomu wypowiedzi ustnych
  • możliwość odkrywania swoich talentów,
  • kształtowanie i utrwalanie prawidłowych zachowań, umiejętności pracy w grupie,
  • poszerzanie własnych horyzontów myślowych,
  • pożyteczne spędzanie czasu wolnego,