INNOWACJA PEDAGOGICZNA PROGRAMOWO-METODYCZNA
TEMAT INNOWACJI : ,,KRAINA WIERSZYKA MAŁEGO SMYKA”
Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 3 im. Krasnala Hałabały w Gorzowie Wlkp, ul. Słoneczna 11
Autor: Marzena Adamska, Małgorzata Operacz
Temat: ,,Kraina wierszyka małego smyka”
Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
Data wprowadzenia: październik 2021
Data zakończenia: maj 2022
ZAKRES INNOWACJI
Adresatami innowacji są dzieci trzyletnie. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne będą odbywały w ramach godzin podstawy programowej dwa razy w miesiącu
OPIS INNOWACJI
WSTĘP
W dobie gier komputerowych, telewizyjnych kreskówek często zapominamy, jak ważnym elementem w wychowaniu dziecka jest książka. Czytanie stanowi swoistą relację między czytającym np. rodzicem, nauczycielem a słuchającym – dzieckiem. Systematyczne czytanie dziecku „dla przyjemności” jest najskuteczniejszą metodą wychowania czytelnika. Dzięki czytaniu dziecko posiądzie wiedzę, zacznie samodzielnie myśleć, uruchomi swoją wyobraźnię i umiejętność radzenia sobie w życiu za pomocą rozumu, a nie za pomocą siły fizycznej. Badania wykazały również szkodliwość nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci. Telewizja nie rozwija u dzieci, myślenia, wiele programów wywołuje lęk i niepokój oraz znieczula na przemoc, która jest bardzo często obecna w bajkach telewizyjnych przeznaczonych dla dzieci. Aby dziecko rozsądnie korzystało z telewizji i komputera należy już od dzieciństwa, jako alternatywę propagować zainteresowanie książkami.
CELE INNOWACJI
CEL GŁÓWNY:
Ø Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych u dzieci
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- wprowadzenie dziecka w świat literatury,
- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
- tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku stawianych zadań przez nauczyciela;
- rozwijanie wrażliwości i wyobraźni,
- wyrabianie nawyku czytania i szanowania książki,
- rozbudzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,
- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom – uświadomienie roli czytania w życiu dziecka
- nawiązanie współpracy z Biblioteką ,,Komnata Ducha Bajducha”
- włącznie rodziców w proces edukacyjny
METODY I FORMY PRACY
- praca z książką – oglądanie obrazków
- Praca z tekstem – głośne czytanie
- Interpretacja tekstów – recytacja wierszy
- Zabawa w teatr – małe formy teatralne z wykorzystaniem pacynek, kukiełek i rekwizytów;
- Zajęcia biblioteczne
- Stosowanie różnorodnych technik plastycznych w celu ilustrowania poznanych tekstów
- Włączanie wyznaczonych osób do czynnego udziału w realizacji projektu
FORMY PRACY
- zajęcia z całą grupą
- zajęcia w zespołach
- zajęcia indywidualne wyzwalające swobodną ekspresję
PRZEWIDYWANE EFAKTY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
- wzrost zainteresowania literaturą dziecięcą
- rozpoznawanie wybranych bohaterów wierszy
- wyciszenie i poprawa koncentracji u dzieci
- poprawa poziomu wypowiedzi ustnych
- możliwość odkrywania swoich talentów,
- kształtowanie i utrwalanie prawidłowych zachowań, umiejętności pracy w grupie,
- poszerzanie własnych horyzontów myślowych,
- pożyteczne spędzanie czasu wolnego,