„Małe umysły poznają świat poprzez zmysły” 2019-2020

 PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 3 IM. KRASNALA HAŁABAŁY

GORZÓW WIELKOPOLSKI

 

 

PROGRAM AUTORSKI

ZAJĘCIA SENSORYCZNE PT:

,,MAŁE UMYSŁY POZNAJĄ ŚWIAT POPRZEZ ZMYSŁY”

 

 

Opracowały:

Iwona Strach, Marzena Adamska, Natalia Turów, Małgorzata Operacz

 

REALIZACJA PROGRAMU

  • Program realizowany jest w Przedszkolu Miejskim nr 3. na ul. Słonecznej 11
  • Termin realizacji spotkań:
  • jesień- październik 2019
  • zima- styczeń 2020
  • wiosna- marzec 2021
  • lato- maj 2021
  • Czas trwania spotkania: ok 45 minut
  • Miejsce zajęć: sala gimnastyczna ( jesień, zima, wiosna), ogród przedszkolny- lato
  • Grupy wiekowe: 3,4,5,6-latki

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Stymulowanie zmysłów jest ważne u dzieci w każdym wieku, nie można poprzestać na zabawach skierowanych do najmłodszych, także przedszkolak powinien ćwiczyć mózg tak, aby uczył się on konkretnie reagować na różne bodźce dostarczane z zewnątrz. Stąd różne zabawy sensoryczne, mające na celu integrację sensoryczną.

W procesie nauczania równie ważne jak zmysł słuchu  i wzroku są zmysły: węchu, dotyku i równowagi – orientacji w przestrzeni. Układ nerwowy musi się nauczyć, jak integrować te wszystkie zmysły, aby reakcja na bodźce była automatyczna i pozwalała na szybkie oraz bezpieczne działania. Poniższe propozycje są przykładem, jak w prosty sposób zorganizować zabawy, których celem będzie uwrażliwianie sensoryczne i integrowanie zmysłów.

Dziecko, które bierze udział w tego typu zabawach:

  • odkrywa świat poprzez zmysły,
  • uczy się i zapamiętuje kształty, kolory, zapachy itd.,
  • zaczyna świadomie korzystać ze swoich zmysłów i rozwija swoją wrażliwość np. na nowe zapachy,
  • jest bardziej zrelaksowane a przez to spokojniejsze,
  • nawiązuje relacje międzyludzkie i uczy się współpracy w grupie,
  • aktywnie spędza czas – wyrabia w swojej świadomości potrzebę ruchu, która w dzisiejszych czasach coraz bardziej zanika. Dzieci, które spędzają wiele czasu przed telewizorem czy komputerem mają w przyszłości problemy z koncentracją i sprawnością ruchową. Uaktywniając dzieci poprzez proste, ale angażujące je zabawy sensoryczne pobudzamy je do działania, a to prawdziwy potencjał na przyszłość.

Zabawy sensoryczne mają zatem bardzo pozytywny wpływ na każdego kilkulatka, a nawet i młodszych dzieci. Nic dziwnego, że elementy sensoryki można znaleźć nie tylko w ofercie edukacyjnej przedszkoli, ale i żłobków. Wielu rodziców zwraca szczególną uwagę na rozwijanie wrażliwości i zmysłów dziecka właśnie poprzez zabawy wykorzystujące elementy sensoryki. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców warto wprowadzić do swojego przedszkola tego typu zajęcia.

 

GALERIA